Vaderfiguur

Leave a Comment
Vaderfiguur klinkt niet erg positief, nee, voor een leuk artikel kan ik beter met "papa" beginnen. Papa klinkt vrolijk, zorgzaam en lief. Als een man die zich laat verslaan bij het voetballen met zijn zesjarige zoontje en daarna zijn andere zoon helpt bij zijn huiswerk. Ook al klinkt papa nog zo leuk, niet alle vaders nemen het "vader zijn" even serieus. Iets wat ik, in mijn omgeving, te vaak zie. Ja, er zijn jongens die bij hun meisje blijven als ze op haar 16e een kindje krijgt, en ja er zijn mannen die ondanks haar vreselijke ziekte hun vrouw niet alleen laten. Dat zijn de goeie, de echte papa's!
Maar wat als het jouw vader geen bal kan schelen hoe het met je gaat? Of zich in elk geval zo gedraagt. Dat doet pijn. Iedereen, klein of groot, heeft behoefte aan een vader. Een vader om mee te lachen, om voetbal mee te kijken, om je te helpen met Engels of wiskunde. En een vader die vraagt hoe je dag was, om je vervolgens op te vrolijken als je dag niet zo fijn was. Jammer genoeg zijn lang niet alle vaders op die manier papa.

De mensen die hun papa moeten missen, die -om welke reden dan ook- geen vaderfiguur hebben, zullen zich vast herkennen in dit mooie liedje. Aan hun situatie kan ik weinig veranderen, maar ik hoop dat ze weten dat ze niet de enige zijn, en steun bij elkaar kunnen vinden. Want hoe vervelend ouders soms ook zijn, diep van binnen houden we veel van hen, en kunnen we eigenlijk -hoe zelfstandig we ook willen zijn- niet zonder ze.


0 reacties :

Een reactie plaatsen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.