Happy Homework

4 comments
Oké, de titel klinkt misschien een beetje te optimistisch, maar het is mogelijk... Huiswerk leuker maken! Of in elk geval, minder vreselijk. Ik zit inmiddels in VWO5 en heb er al heel wat uurtjes huiswerk-doen opzitten de afgelopen jaren. Om dat ik de laatste tijd ook steeds meer tijd aan mijn huiswerk wil (uh... moet) besteden leek het me leuk hier een artikeltje over te schrijven! Hier dus alle tips&tricks die voor mij werken.

1. Ondanks dat huiswerk huiswerk heet kan je vaak al een groot gedeelte op school doen. Een ingeroosterd  tussenuur of spontaan verval? Natuurlijk kan je even het centrum in of naar de supermarkt snoep halen, maar huiswerk maken in je tussenuur is ook een goede tijdsbesteding. Met elkaar is het vaak nog best gezellig en je hebt als je uit bent veel meer vrije tijd. Want de dingen die je op school doet hoeven thuis niet meer!

2. Maak een speciale playlist op je mobiel of ipod met (instrumentale) muziek (of muziek die je heel goed kent, zodat het je niet af zal leiden). De Narnia-soundtrack, soundtracks van Hans Zimmer en "Exodus" van Maksim zijn echte aanraders om te luisteren tijdens het leer- en maakwerk!

3. Werk met kleur! Kleurverschil kan aantekeningen duidelijker maken en ook vooral vrolijker. Denk aan markeerstift, kleurpotlood of geurgelpen! Die laatste wordt je natuurlijk dubbel blij van!

4. Houd je schriften netjes. Dit helpt echt wanneer je aantekeningen leert en zorgt dat je minder "depri" wordt van je huiswerk. Natuurlijk kunnen kleine tekeningen in de kantlijn helemaal geen kwaad, maar houd het overzichtelijk!

5. Plan, plan, plan! Het is zo belangrijk om op tijd te beginnen. Als je vrijdag een toets hebt en loop de hele donderdag te balen dat je nog zo veel moet leren (en in het ergste geval doe je helemaal niets omdat het echt zo veel is dat je er geen gat in ziet om aan te beginnen). Als je maandag, dinsdag en woensdag een paar dingen doorneemt is het niet zo veel in één keer en hoef je het donderdag alleen nog maar even na te kijken. Veel relaxter!

6. Woordjes stampen? Hardop of samen! Bij mij blijven woorden altijd veel beter hangen als ik ze hoor. Je zal mij dan ook regelmatig Duitse woordjes horen mompelen, haha. Ook je door iemand laten overhoren doet wonderen bij mij.
Als je korte teksten letterlijk moet leren (zoals ik bijv. een Bijbelvers op de basisschool), leer hardop en breng er ritme in! Ik zie mini-me nog steeds door de kamer stampen "Een stem des roepende in de woestijn, bereidt de weg des Heeren..." haha.

7. Ezelsbruggetjes. Misschien geen standaard dingen, maar zelfverzonnen "grapjes" om die ene plaatsnaam of dat ene moeilijke woord te onthouden helpen echt. Al is het maar een gebaar wat je maakt, dat helpt je wel herinneren. Als ik "lectori salutem" (= de lezer heil) hoor heb ik nog steeds de neiging om te salueren omdat mijn moeder dat gebaar verzon toen ik het woord niet kon herinneren.

8. En dan nog de gouden tip: Eerst huiswerk, dan andere dingen. Bij mij gaat altijd vrij snel na schooltijd de computer aan, en tenzij ik aan informatica ga werken is mijn productiviteit dan niet meer zo groot. Als de computer eenmaal aan is vind ik het heel moeilijk om nog aan mijn huiswerk te gaan, er zijn veel te veel andere leuke dingen te doen! (En ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hier last van heeft) Soms moet je streng voor jezelf zijn, en huiswerk voor laten gaan.

& onthoud, je maakt geen huiswerk voor je leraar of voor goede cijfers op je rapport, je bouwt nu al aan je toekomst. Dat mag misschien nu niet zo belangrijk lijken, maar later krijg je misschien spijt van je luiheid nu. Ik heb het nu al met scheikunde, omdat het vorig jaar veel te gezellig was in de klas... Tsja... School is gezellig, maar dat moet soms toch echt wachten tot de pauze...


4 opmerkingen :

  1. Leuk artikel.
    Huiswerk blijft lastig...
    Ik zag dat je op mij heb geaboneerd! Thanks! (L)
    Ik ga je volgen op bloglovin. Back?
    (L)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, leuk artikel! Ik ken het, gebruik precies dezelfde dingetjes om mn huiswerk goed te doen. Op naar 6VWO!
    Liefs,
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk artikel, ik kan dat wel dat zet je eenmaal je computer aan en kom je er gewoon niet meer vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.