School: Open dag Leiden // Presentatie Godsdienst

1 comment
Ik vond het wel weer tijd om eens gezellig "met jullie bij te kletsen", dus vandaag weer een artikel over de dingen waar ik op het moment mee bezig ben (op schoolgebied).

Gisteren ben ik samen met veel andere meiden uit mijn klas naar Leiden geweest, naar de open dag van de Universiteit Leiden. Het ochtendprogramma was Biomedische Wetenschappen, waar ik met een vriendin mee naartoe ging. Ik heb zelf niet eens biologie in mijn pakket, dus het was puur zodat we de hele dag samen konden doorbrengen. 's Middags gingen we namelijk naar Informatica & Economie. Dezelfde vriendin ging nu met mij mee, terwijl zei weer helemaal niets heeft met die onderwerpen. Tegen de anderen riep ze maar dat ze meeging voor de jongens, maar dat viel een beetje tegen... (en dat had ze ook wel kunnen verwachten).
De studie viel gelukkig niet tegen, alles wat ze vertelden leek me erg leuk. Op zich zie ik mezelf daar best wel zitten over twee jaar (ik zit nu in de 5e klas, dus eerst moet ik nog "ff" mn VWO afmaken). De komende tijd wil ik natuurlijk nog veel meer open dagen bezoeken, en ik ga ook zeker een paar keer proefstuderen voor ik definitief mijn keuze maak. Maar Informatica & Economie is zeker een studie die ik in gedachten houd, misschien een beetje nerdy, maar wel echt iets voor mij!

Op het moment ben ik ook druk bezig met een presentatie voor het vak Godsdienst. Normaal gesproken niet zo'n big deal, maar Ethiek maakt een gewone presentatie toch een heel stuk moeilijker! We hebben ook niet bepaald het makkelijkste onderwerp gekozen, namelijk: Vaders en moeders ongeschikt. Naar aanleiding van het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en een recente aflevering van Zembla.
Het gaat dus over de vraag of het krijgen van kinderen verboden mag worden voor mensen met een zware psychische stoornis, geestelijk gehandicapten, ouders die hun kinderen al eerder mishandeld hebben en verslaafden. Een lastig onderwerp, want hoe bepaal je of het recht van het (ongeboren en misschien wel nooit geboren) kind of het recht van de (mogelijk toekomstige) ouders zwaarder weegt?



 Hierboven een aantal filmpjes (klik door naar de volgende aan het einde van het filmpje) die ik ook graag in onze presentatie wil laten zien. Ze geven kort het probleem weer en zetten je behoorlijk aan het denken. Want kan je het mensen eigenlijk wel verbieden kinderen te krijgen?
Hopelijk houden jullie je bezig met minder lastige dingen ;-)

1 opmerking :

  1. Het is inderdaad een heel ingewikkeld vraagstuk, want voor de kinderen is het heel moeilijk & is de kans groter dat ze 'probleemjongeren' worden. Maar ik hou niet van verbieden van dingen, zeker kinderen, wat iets is wat je krijgt en niet 'neemt'. Ik zou voor intensieve begeleiding gaan & als het dan dreigt mis te gaan kan het kind altijd nog uit huis geplaatst worden (wat ook niet ideaal is, maar altijd beter dan helemaal ontsporen)
    Ik hou me op het moment bezig met de vraag wat ik moet gaan studeren, een stuk lastiger dan wat ik verwacht had :(

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.