T.G.I.F. | Goede vrijdag

3 comments

Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van uitspraken of afkortingen met "God" erin, maar deze vond ik vandaag wel erg toepasselijk. & een beetje dubbel, haha. Vandaag is het vrijdag, niet zomaar vrijdag maar ook nog eens Goede Vrijdag. Maar waarom is deze vrijdag zou eigenlijk zo goed?

Kan je het je voorstellen, iemand die zo veel om jou geeft dat hij zijn leven voor jou zou geven? Letterlijk? En dan ook nog wanneer jij het helemaal verpest hebt en diegene hebt laten zitten. Wanneer jij diegene heel veel pijn hebt gedaan. Klinkt onmogelijk, toch?
Eigenlijk is die onvoorwaardelijke liefde de basis, de kern van het Christelijk geloof. Why? Omdat God, die de hemel en de aarde met alles wat daarbij hoort heeft geschapen van mensen houdt. Mensen stellen Hem teleur, overtreden zijn wetten en doen Hem pijn. Maar toch blijft Hij van mensen houden. God is een God van liefde, maar ook een rechtvaardig God. Dus wanneer mensen slechte dingen doen, zondigen, moeten ze daar voor gestraft worden. Toch wil God dit niet, want Hij onvoorstelbaar veel van mensen. Maar als de mensen geen straf zouden krijgen, wie moest dan deze straf dragen? God zond zijn Eigen Zoon naar de aarde, om als mens te leven en om uiteindelijk onschuldig te sterven. Sterven ja, aan een kruis, om te betalen voor alle fouten die mensen maakten en maken. Maar was Jezus, de Zoon van God, dan onschuldig? Ja, dat was Hij. Jezus zelf was zonder zonden, want hoe zou hij een schuld kunnen afbetalen als Hij zelf schuld had!? Jezus heeft onschuldig de straf, de pijn en de vernedering gedragen voor de mensen. Genade. En waarom? Uit liefde!

Goede Vrijdag is de dag dat we herdenken dat Jezus voor mensen aan het kruis heeft willen sterven. Dat Hij onschuldig veroordeeld is, en als een moordenaar aan het kruis is gehangen. Gelukkig stopte het daar niet. Het verhaal gaat verder. Jezus wordt in doeken gewonden en begraven. En na drie dagen zal Hij opstaan. Het graf zal leeg zijn, de doeken keurig opgevouwen op de plek waar Zijn lichaam lag. Jezus heeft de dood overwonnen! Vandaag is Goede Vrijdag, Zijn dood en vernedering, maar we mogen uitkijken naar Zijn opstanding en overwinning; Pasen!

IK, EN VEEL MENSEN IN MIJN OMGEVING ZIJN CHRISTEN. IK GELOOF IN GOD, JEZUS EN DE HEILIGE GEEST. IN GENADE EN DE WEDERKOMST. VOOR MIJ IS HET HEEL "NORMAAL" OM TE GELOVEN.
VIND JIJ HET GELOOF NOG MAAR EEN BEETJE VAAG EN WIL JE ER MEER OVER WETEN? KIJK DAN EENS OP DEZE WEBSITE. GELOVEN IS NAMELIJK NIET IETS OUDERWETS, HET IS DE KRACHT EN LIEFDE VAN GOD VOELEN, VROEGER MAAR OOK HIER EN NU, ELKE KEER OPNIEUW.

3 opmerkingen :

  1. Leuk artikel, eigenlijk wist ik helemaal niet precies wat goede vrijdag inhoudt..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist al wel grotendeels wat goede vrijdag inhoud, mijn ouders geloven zelf ook en ik ga elke zondag naar de kerk.. Ik ben het zelf nog een beetje aan het uitzoeken maar ik vind het erg leuk om zo'n post te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooi stuk, echt heel goed geschreven. Ik zat eerste paasdag nog bij een belijdenisdienst en die zijn altijd zo inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.