Blogs volgen (GFC & Bloglovin')

9 comments

Zodra je meer dan vier leuke blogs hebt ontdekt, en wanneer de lijst blijft groeien, is het natuurlijk geen doen al je favoriete blogs handmatig te volgen. Een paar linkjes kan je nog wel onthouden, maar volgen via een speciaal daarvoor ontworpen systeem is natuurlijk veel handiger.
Twee bekende systemen zijn Bloglovin' en het Google Friend Connect volg systeem waar blogger mee werkt. In dit artikel uitgebreide uitleg hoe beide systemen werken, hoe je ze slim gebruikt en *tromgeroffel* hoe je met het Google Friend Connect systeem een blog zonder GFC kan volgen!

Als eerste wat aandacht voor het volgen met Google Friend Connect. Mensen met een Blogger-blog zullen het vast wel kennen. Het idee is dat je een blog gaat volgen door "deel te nemen aan deze site", bij mijn blog staat dit helemaal onderaan, onder de artikelen. Bij andere blogs kan dit op een andere plek staan of helemaal niet op de blog staan. Gelukkig kan je die blogs gewoon volgen met GFC, waarvan je een prachtig overzichtje krijgt als je blogger opent: je leeslijst.


Hier zie je dus een overzicht van alle nieuwe artikelen die worden gepost op de blogs die jij volgt. Super handig, want zo zie je in één oogopslag of er een artikel online staat en of je dat artikel zou willen lezen. Stel nu dat we een blog die geen GFC heeft (of waarop je geen GFC kon vinden) ook wilt volgen via dit systeem. Dat kan, je moet alleen even weten hoe...

Een blog toevoegen gaat niet vanaf die blog zelf, maar via dit "Toevoegen" knopje in je leeslijst.



In dit geval willen we dus Beautylab toevoegen aan onze leeslijst. Even naar de blog en de URL kopiëren. De URL kunnen we vervolgens invullen in het onderstaande schermpje, wat tevoorschijn komt zodra je op "Toevoegen" hebt geklikt.




Nu is het simpelweg een kwestie van de URL in het daarvoor bestemde vakje plakken en "Volgen". Daar hoef je geen computernerd voor te zijn, toch? ;-)




Nu staat Beautylab.nl dus in mij leeslijst. Yay! Eerst wist ik zelf helemaal niet dat ik ook blogs die zelf niet met GFC werken toe kon voegen, maar ik ben blij dat het kan. Het is veel handiger omdat ik nu niet Bloglovin' en GFC hoef te bezoeken voor een overzicht van de blogs die ik volg.

Als je zelf geen gebruik maakt van Google Friend Connect kan je op ongeveer dezelfde manier mensen volgen via de website Bloglovin'. Veel bloggers hebben ergens op hun site één van de vele Bloglovin'-logo's neergezet, met daarin een linkje naar hun pagina op Bloglovin'.




Een van de bekendere logo's is de Eiffeltoren, al heb ik dit standaard logo wel enigszins aangepast om binnen de stijl van mijn blog te blijven. Als je er op let kom je op internet tientallen verschillende logo's tegen die allemaal verwijzen naar Bloglovin'. Wanneer je op het logo klikt ga je hierheen:




Hier hoef je niets anders te doen dan op "Follow" te klikken, en alle updates van deze blog verschijnen vanzelf in het overzicht. Bloglovin' houdt ook nog keurig voor je bij wat je al gelezen hebt en geeft je ook de mogelijkheid om een post te "like"n. Aan de getallen zie je wel dat ik al een tijdje niet op Bloglovin' heb gekeken, haha.

Persoonlijk vind ik GFC in combinatie met mijn eigen Blogger-blog het prettigst, maar Bloglovin' heeft ergens toch ook zijn voordelen. Veel winacties vereisen ook een Bloglovin' follow, dus mijn account zal ik niet zo snel verwijderen, maar dagelijks gebruik zit er niet in. Ik hou het bij GFC, en jullie?


9 opmerkingen :

  1. Jee ik doe niets met google friend connect, maar ik heb zelf bloglovin en daar volg ik jou ook al een tijdje mee!
    Je kunt mij dus ook via bloglovin volgen: http://www.shimmer-pie.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ze allebei, haha
    Liefs,
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh handig! Ik zelf ben dol op bloglovin' en vind GFC niet echt fijn. Op bloglovin' kijk ik echt vaak en ik volg ook heel wat blogs. Ben bang dat het verslavend begint te worden haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik zelf GFC en Bloglovin, haha!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig! Ik wist niet dat je via GFC ook andere blogs kon toevoegen. Ik gebruik ze wel allebei, maar eerlijk gezegd kijk ik maar een keer in de maand op bloglovin. Vind GFC namelijk véél fijner.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik bloglovin echt elke dag zo handig! Komt eigenlijk gewoon omdat ik de app heb zodat ik niet helemaal op de pc hoef.. maar toch!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik bloglovin echt elke dag zo handig! Komt eigenlijk gewoon omdat ik de app heb zodat ik niet helemaal op de pc hoef.. maar toch!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.