D.I.Y. Cross ketting

8 comments

Ik heb ze al vaker voor bij zien komen, en begin ze steeds gaver te vinden; kettingen met grote stoere hangers eraan. Zoals bijvoorbeeld een kruis; super vet om te dragen bij een normaal effen shirt of op een top die wel wat extra's kan gebruiken. Ik zag deze ketting nergens in de winkels hangen, dus besloot ik er zelf één te maken. Ik wilde het liefst met hout aan de slag, maar zonder hulp van mijn vader ging dat hem niet worden, dus ging ik voor de makkelijke variant: een kruis gemaakt van een bierviltje! Benieuwd hoe ik van een bierviltje een toffe ketting heb gemaakt? Lees dan snel verder! 



Ik ga met behulp van foto's (heel veel foto's!) laten zien hoe ik van een bierviltje een cross ketting heb gemaakt. De foto's waren jammer genoeg niet helemaal goed gelukt (ik was zo dom om de flitser op mijn spiegelreflexcamera uit te laten staan, oeeps!) dus ik heb ze met een filter een beetje "opgepept". De kleuren zijn dus een beetje anders (a la instagram), maar je ziet nog steeds goed wat ik aan het doen ben. 


Let's get started. Teken een kruis af op het bierviltje, maak het kruis niet te klein want je moet er ook nog een gaatje in kunnen maken. Vind je het moeilijk om in te schatten hoe groot het moet worden? Pak dan eerst de perforator en maak een gaatje voor je het kruis tekent. En dan... knippen maar. Ik gebruikte hiervoor een hobby-schaartje en dat werkte prima!


There it is: het kruis. Nog wel een beetje rafelige randjes, maar dat is zo opgelost.


Jep, gewoon met een vijl. Ik gebruik hier een oude nagelvijl, werkt perfect!


En daar is mijn kruis dan. Zoals je ziet had ik er hier nog geen gaatje in gemaakt voor het koord, maar dat moet wel voor het verven. Even met de perforator een gaatje maken dus en dan op zoek naar de zwarte verf.


Ik heb gewoon de verf en de kwast gebruikt uit mijn teken pakket van school. De verf was al een paar jaar niet gebruikt, maar na even roeren was hij nog prima bruikbaar.



Als je in het hele huis geen zwarte (of andere leuke kleur) verf kunt vinden kan je op zich ook nagellak gebruiken. De finish zal dan iets anders zijn, maar het werkt ook. Neem dan niet je favoriete zwarte lakje, maar liever een oud lakje wat rijp is voor de prullenbak, want je gebruikt vrij veel. 



De verf is droog, het touw kan erdoor en klaar is je ketting. Als je je ketting wat beter wilt beschermen tegen beschadigen kan je hem even inspuiten met haarlak. Dat legt een dun beschermend laagje over de verf. Als dat droog is is je home made cross ketting af! 



8 opmerkingen :

  1. Wat leuk bedacht zeg! Echt gaaf:)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaauw, gaaf bedacht! :D xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hello, nice blog! we just started a blog, would you want to go and give me your own opinion .. If you like you can become our follower :)
    http://for-midable.blogspot.it/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tofffff :D deze diy is ook nog 'te doen' dus voor het einde van de zomervakantie ga ik deze zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.