Redheads opgelet!

5 comments
Vandaag een artikeltje voor alle natuurlijke of gekleurde redheads onder ons. Veel producten, zoals bijvoorbeeld conditioner, speciaal voor roodharige zijn namelijk de afgelopen tijd uit de schappen verdwenen. Lastig wanneer je gewend bent aan deze producten, juist omdat deze producten helpen om jouw rode haar mooi rood te houden. Tijd dus om uit te leggen waarom deze producten verdwenen zijn en een handige tip om toch aan deze producten te komen.


Waarom deze producten verdwenen zijn:
Het eerste product van Andrélon is al langere tijd niet meer te vinden in de schappen bij Kruidvat, net als de speciale producten voor bruin haar. Waarschijnlijk werden deze producten gewoon niet goed genoeg verkocht en daarom worden ze niet meer gemaakt. Simpele verklaring maar deze verklaring gaat niet op voor de andere conditioners op deze foto.
Bij de conditioner van Guhl, met henna, speciaal voor rood haar, stond ik echt beteuterd voor de schappen. De shampoo, die ik niet gebruik, was er nog in overvloed, maar de conditioner was nergens te bekennen. Ook niet in andere winkels waar ik er naar vroeg. Toen is mijn moeder het toch maar even gaan vragen; want waarom zou een fabrikant zo'n fijn product uit de collectie halen!? Het antwoord: gevaarlijk! Er zou een kankerverwekkend stofje in deze conditioner zitten en door bepaalde scherpe richtlijnen van de EU zou het dus niet meer verkocht mogen worden. Kankerverwekkend? Dat klinkt gevaarlijk aangezien je het product op je huid gebruikt, maar dat viel volgens de verkoopster heel erg mee. De stof heeft mogelijk een kankerverwekkende werking wanneer... het ongeveer je hele leven in je haar zit. Juist ja, maar goed, mocht iemand dat proberen wil Guhl dat niet op zijn geweten hebben. Uit het assortiment dus!
Ik vermoed dat ditzelfde stofje ook in de conditioner van de Da zit, omdat deze ongeveer de zelfde week afgeprijsd werden.
De info over het mogelijk kankerverwekkende stofje heb ik van een verkoopster, via mijn moeder dus ik weet niet of deze info 100% correct is, maar ik ben er vrij zeker van dat deze producten met deze of soortgelijke reden uit de schappen zijn gehaald.
Zeg dus maar dag tegen sprekend rood, natuurlijk henna-rood of brutaal rood. *Snif*

Uit de handel genomen? En wat nu?
Wanneer je dit soort producten gebruikt word je er zeker niet blij van als het uit de handel wordt genomen. Ik gebruikte zelf het product van Guhl met veel plezier en wist in de uitverkoop nog twee tubes Da conditioner te scooren, maar die tijden zijn nu echt voorbij. Wat nu? Heel hard huilen omdat mijn haar nu onmogelijk nog mooi kan zijn? Dat schiet weinig op. Gelukkig zijn er oplossingen:
1. De OP = OP winkels die op verschillende plekken door het land te vinden zijn. Als je er ergens één ziet; gewoon naar binnen gaan! Hier hebben ze vaak tussen alle wasmiddelen en afgeprijsde artikelen ook heel wat oudere artikelen. Mijn moeder wist hier nog drie tubes Andrélon conditioner voor rood haar te vinden ook al zijn die al jaren niet meer in de "gewone" winkels te vinden. Een goede plek om te zoeken dus!
2. De natuurlijke weg: henna. Koop bij een reformwinkel zoals de Erica of bij De Tuinen los hennapoeder en meng hier een paar scheppen van door je conditioner. Dit pept je rode kleur ook mooi maar subtiel op. Maar dit kan alleen als je een natuurlijke redhead bent, als jouw rode haartjes geverfd zijn kan er namelijk een chemische reactie plaatsvinden waardoor je haar groen wordt! Ook mag henna niet met metaal in aanraking komen. Henna gebruiken kan je ook beter niet in je uppie doen, een helpende hand is erg handig, zeker als je een behoorlijke hoeveelheid hennapoeder door je haarproduct mengt.
Behoorlijk wat dingen om rekening mee te houden, maar het is een mogelijkheid, een klierige mogelijkheid, maar het blijft een mogelijkheid.

Zelf heb ik geen rood haar maar ik vind het wel onwijs tof. Daarom ben ik een half jaar geleden ook begonnen met deconditioner van Guhl om het kleine beetje rode gloed dat ik had te versterken. Dat gaf een prachtig effect, maar met zo'n flacon doe je natuurlijk niet eeuwig. Tegenwoordig gebruik ik ongeveer één keer per maand een henna-masker (drie scheppen henna, gemengd met twee eieren: kliederboel!) om het rood te versterken. Het werkt prima maar het is wel een behoorlijk project om dat goed in je haar te krijgen en niet te vergeten; er ook weer uit.

Hopelijk hebben jullie wat aan dit artikel gehad. Als jullie ergens vragen over hebben (bijv. over het kleuren met henna); stel ze gerust, dan zal ik proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden!

5 opmerkingen :

  1. Had ik maar rood haar.. het is zó mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb van mezelf natuurlijk rood haar, maar ik wil het juist niet haha. Maar ik vind het wel goed van de merken zelf ook dat ze hun producten gelijk uit het assortiment halen als blijkt dat er een kankerverwekkend stof in zit. Blijkt toch maar weer dat ze wel ook aan de gezondheid van hun klanten denken (of mogelijke aanklachten als het er in bleef ;)).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat heftig zeg dat die producten om die reden uit de schappen zijn gehaald! Ik heb er zelf geen last van (ik ben blond) maar het lijkt me wel vervelend als je juist zo enthousiast over het product bent en het dan uit de schappen wordt gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henna Plus heeft een fijn product dat je ook zou kunnen gebruiken. Colour cream heet t en t is in verschillende kleuren te koop bij de Tuinen. T vervaagt na elke wasbeurt, en na een keer of 8 is t meeste er wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.