Verslag Stoomcursus Leiden / Dromen over wiskunde

1 comment

Een dag of vier geleden dacht ik dat ik hier wel mijn laatste berichtje kon gaan typen. Maar vast afscheid van  jullie nemen, want twee hele dagen Wiskunde B, dat zou ik nooit overleven! Nu vind ik wiskunde weer leuk. (Ik heb er zelfs de hele nacht over liggen dromen, haha!)
Hoe dat wonder heeft plaatsgevonden? Door Quinten, Marleen, Nora en Alje, mijn geweldige docenten bij de Stoomcursus VWO Wiskunde B op de universiteit van Leiden!

Omdat mijn wiskunde-cijfers dit jaar steeds lager werden en zelfs bijles op school daar niets aan konden veranderen begon ik wiskunde steeds enger te vinden. Ooit was ik er goed in, maar nu was wiskunde een enorm groot eng monster dat mij onvoldoendes bezorgde!


Een klasgenoot tipte mij over deze cursussen, en omdat je voor je wiskunde examen toch minimaal een 5 moet halen leek het me geen slecht idee. Op de cursus zou (bijna) alle belangrijke examenstof uit de 4 en 5 VWO nog eens behandeld worden, net zo lang tot je alles snapte.

Ik zag het vooraf helemaal niet zitten. Twee dagen wiskunde. Mijn ouders betaalde (gelukkig maar; een stoomcursus kost ongeveer €250,- en daar komen je reiskosten en je eten nog bij) en het was echt nodig, maar leuk vond ik het echt niet. Eigenlijk was bijna iedereen in mijn groep niet gemotiveerd, maar hé, we willen een voldoende!

In mijn klas werd ik al snel maatjes met Lennart, de jongen die naast me zat, die vervolgens weer vriendjes werd met Sven en Joris, en met twee super gezellige meiden: Iris en Marieke. Zo bij elkaar hadden we best een gezellig groepje. Natuurlijk eerst met favoriete gespreksonderwerp "wiskunde" maar gelukkig was er ook voldoende tijd voor humor. Je had steeds na twee uur les een behoorlijke tijd pauze en bij gebrek aan je eigen vertrouwde vrienden kan je niets anders dan gewoon nieuwe vrienden maken.

Tijdens de tweede dag begonnen niet alleen de pauze's leuk te worden, maar werden de lessen zelf ook een feestje. Krullen, stickers, smileys, alles werd uit de kast getrokken om ons te motiveren. En natuurlijk hebben we honderdduizend rode kaders om nog-te-leren stappenplannen gezet. Onze docenten waren namelijk helemaal verliefd op stappenplannen. En stiekem waren ze nog super handig ook!

Op de foto hierboven is die liefde dan ook uitgebeeld, haha. Jammer genoeg wel door een andere klas (de Wiskunde A klas) omdat onze groep te laat was met het maken van een groepsfoto. En omdat bij ons vrij veel mensen de shirts met I  STAPPENPLAN erop niet aan wilde. Dat shirt kreeg iedereen namelijk mee van de cursus, maar jammer genoeg is het model van het shirt nogal vaag (ik had beter een mannenshirt kunnen pakken!) dus zal ik hem waarschijnlijk niet vaak dragen.

Als je zelf moeite hebt met een vak zijn de stoomcursussen (of examencursussen, Leiden heeft een groot aanbod) echt aan te raden. Na twee jaar wiskunde-angst vind ik wiskunde weer leuk! Dat geeft aan wat voor wonderen er daar gebeuren, haha. Maar goed, na dit ellenlange praat-artikel weten jullie ook weer waar ik de afgelopen dagen uitgehangen heb. Respect als je het helemaal uitgelezen hebt trouwens! ;-)

O, en trouwens: jullie zijn geweldig! Ondanks dat ik niets online heb gezeten blijven de reacties toch gewoon komen en wordt mijn blog gewoon bezocht. Dat doet me echt goed. Zoveel positieve reacties op mijn tekeningen en op andere artikelen, daar word ik stiekem toch wel blij van. <3

1 opmerking :

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.