Quick Beauty Tip #4

5 comments
Iedereen die zo af en toe in een hotel komt zal de bovenstaande flesjes wel kennen. Handige kleine verpakkingen van zeep, shampoo of body lotion. Het ideale formaat om in je eigen toilettas mee te nemen, maar dan wel graag met je eigen favoriete producten erin. Maar hoe krijg je nou die laatste zeep resten uit zo'n flesje!? Lees verder voor een handig trucje!

Even een kort lesje scheikunde. Zeep bestaat uit een stearaationen, C17H35COOH- in combinatie met natirumionen,  Na+ (bij vaste zeep) of kaliumionen, K+ (bij vloeibare zeep). Het stearinezuur zorgt voor de wassende werking van zeep, doordat de "staart" C17H35 zich kan binden aan vet en de "kop" COOH- zich kan binden aan water. De zeep kan hierdoor het vuil (vaak vet) insluiten. Als je vervolgens het water weggooit gooi je daarmee dus ook de zeep en het ingesloten vet weg.

Dit principe is heel makkelijk toe te passen op de flesje met een restje zeep. In dit geval willen we geen vuil kwijt, maar juist de zeep. De zeep zelf krijg je er met geen mogelijkheid uit maar wat als we de chemie gewoon zijn werk laten doen? We laten de zeep zijn werk doen, door simpelweg een heel klein beetje vet bij het water in het flesje te doen. Even schudden en de zeep zal loslaten van de wanden van het flesje en zich binden aan het vuil. Als je nu het water uit het flesje laat lopen zal je merken dat de zeep resten verdwenen zijn.

Ik vind dit zelf een handig trucje dat ik ontdekte toen ik een flesje probeerde zeep vrij te maken net nadat ik mijn proefwerk scheikunde had zitten leren. Ineens bleek scheikunde helemaal geen vaag abstract iets te zijn, maar was het gewoon heel erg praktisch. Sorry als dit artikel te nerdy is voor op je vrije zondagmiddag, maar het leek me leuk om niet alleen de tip maar ook de theorie erachter te delen.


5 opmerkingen :

  1. Leuk idee!
    Die flesjes zijn idd ideaal, alleen die zeep restjes zijn killing!

    Ik ben je gaan volgen met bloglovin :)
    Ben bij je blog terecht gekomen met spam je blog!
    Leuk dat je hebt gespamt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tip! Deze ga ik zeker onthouden :).

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.