Column: Een wortel voor het paard...

2 comments
Terwijl de meeste mensen nog in bed liggen op hun vrije zaterdagmorgen sta ik voor dag en douw op om op de markt groenten en fruit te verkopen. Heerlijk vind ik dat, vooral in de zomer als het goed weer is. Maar ook in de winter is het goed te doen. Mijn collega's zijn lieve en gezellige mensen en de meeste klanten zijn dat ook. En daarnaast is de sfeer op de markt natuurlijk prima, zeker op een dag als vandaag wanneer de intocht van Sinterklaas plaatsvindt.

Ik heb de goedheiligman zelf maar liefst een keer of vijf wuivend voorbij zien komen, begeleid door een grote groep pieten, muzikanten, vaandeldragers en politieagenten. (Serious, zo veel politieagenten? Het is Sinterklaas, niet Geert Wilders!) Hoe dan ook; het centrum was grotendeels gevuld met overenthousiaste hulppieten en hun ouders. En die ouders zijn eigenlijk stiekem ook onze klanten. Ik had de kindjes nog niet om wortels voor het paard van de Sint horen vragen, tot het moment dat één van onze vaste klanten met zijn dochter voor de kraam verscheen.

De man, bijgestaan door zijn dochter, een meisje van een jaar of veertien, bestelde de gebruikelijke lijst groentes en fruit en vroeg vervolgens om een wortel voor het paard. Ik trok mijn wenkbrauw op. Een volwassen man, een vrij-volwassen dochter: huh? Die twee gingen toch niet hun schoen zetten, met een wortel erin voor het paard van Sinterklaas? Of was dit gewoon een cliché grapje dat iedereen zou maken die op de dag van de intocht een wortel kocht?

Toen ik de man de winterpeen overhandigde legde hij me uit dat zijn dochter een paard had, waarvoor ze elke week een wortel kochten. Hij had niet eens gedacht aan het paard van Sinterklaas! Ze hadden gewoon zelf een paard. Ach, deze wortel had tenminste een eerlijke bestemming. Er zijn vast veel wortels die eerst een nachtje in een schoen slapen om vervolgens op iemands bord te verschijnen. En dan maar hopen dat de kids niet doorhebben dat ze zelf een wortel voor het paard hebben opgegeten.

2 opmerkingen :

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.