New Ginger in Town

11 comments
Van een kleine touch-up om mijn haarkleur net wat levendiger te maken gingen we spontaan en deels per ongeluk naar verven. De volgende ochtend werd ik wakker met oranje lokken waar je spontaan een vuvuzela bij wil halen om keihard "Hup Holland Hup" te schreeuwen. Oeps. Inmiddels is mijn haar weer toonbaar, prachtig, levendig, gezond en nog steeds een tikkie oranje. In dit artikel lees je mijn henna-story, met een hoop DO's en nog meer DON'T's.


Ik vond mijn eigen haarkleur saai, een beetje dof en ondefinieerbaar en daarom gebruikte ik een conditioner voor rood haar van Guhl met henna erin. Deze werd uit de handel genomen (lees hier waarom) dus moest ik wat anders verzinnen. Echte henna werd het, een paar schepjes gemixt met een paar eieren en vervolgens een minuut of 10 à 20 laten zitten. Dit zorgde voor een mooie gloed zonder mijn haarkleur te veranderen. Dit zie je op de meest rechtse foto.

Persoonlijk vond ik dat mijn haar wel iets roder mocht worden. Deze keer nam ik vrij koffie-schepjes vol met henna en mengde ik dit met water. (Je kunt henna zowel op waterbasis als met eieren maken; de variant met eieren voedt je haar nog meer.) En met mijn eigenwijze hoofd liet ik dit er ook maar gelijk een uur inzitten. De mensen die bekend zijn met de heftige werking van henna kunnen zich wel indenken dat mijn haar na een uur behoorlijk oranje was. Oeps! De plukken waar de henna van de vorige keer was uitgegroeid waren zelfs nog feller dan de rest van mijn haar. (De henna van de vorige keer had de-rest-van-mijn-haar zo goed gevoed dat het deze keer minder goed pakte op de-rest-van-mijn-haar.)


De kleur week gigantisch af van mijn eigen haarkleur en daardoor stond hij me ook niet zo goed. Heel jammer want de kleur is wel heel gaaf. Maar mooi staan is belangrijker dan mooi vinden. Ik zocht op internet naar oplossingen om de kleur een beetje minder fel te maken en dat leverde vier mogelijkheden op:
1. Volume shampoo. Dit zet je haarschubben open zodat de kleur sneller vervaagd of andere producten beter in je haar kunnen inwerken. (Ik snap niet helemaal hoe dit werkt in combinatie met henna, aangezien henna een laagje om je haar heen vormt, maar in combinatie met oplossing 4 werkt het wel!)
2. Kleurshampoo. Mijn moeder had een bruine kleurshampoo waarmee de kleur tijdelijk iets donkerder werd. Ik vond dit niet echt fijn werken, dus dit heb ik maar één keer gebruikt. (Foto helemaal rechts)
3. Anti-roos shampoo. Dit zou de kleur valer moeten maken, maar dit werkte totaal niet bij mij.
4. Zilver shampoo. Officieel is dit bedoeld voor blondines en grijsharige, maar dit werkt ook prima voor henna-noodgevallen. De echt oranje gloed verdwijnt een beetje, waardoor mijn haar weer toonbaar is geworden. Yay!
Mijn haar overnieuw verven was geen optie. Een tweede en zelfs derde laag henna (met koffie, voor een bruine kleur) pakten niet, doordat mijn haar al te veel gevoed was door de eerste keer verven. (Middelste foto's.) En echte haarverf zag ik ook niet zitten i.v.m. het risico op groen haar door een chemische reactie tussen de henna en de verf. (De groene gloed zou met ketchup te verwijderen zijn, maar ik heb dit toch maar niet geprobeerd.)

Op de foto hieronder zie je hoe mijn haar nu is. (Je ziet het ook vrij goed in deze video.) De kleur is sterk afhankelijk van de lichtval, maar dat is eigenlijk altijd zo met (henna)roodharigen. Mijn  haar is wel erg gezond door de voedende werking van henna en veel mensen hebben positief gereageerd op mijn nieuwe haarkleur. Het henna-drama pakte uiteindelijk niet heel dramatisch uit.

Zelf je haar verven met henna?
DO: Schoon en droog haar om mee te beginnen.
DO: Maak een papje van weinig rode henna (bijv. 5 koffieschepjes) en heet water/ een aantal eieren/ conditioner (met conditioner pakt de kleur minder goed). Bijvullen met water/ ei/ conditioner tot het ongeveer yoghurt dikte heeft.
DON'T: Gebruik geen metaal, dit kan een chemische reactie opleveren met de natte henna en kan zo zorgen voor groen haar.
DON'T: Laat het niet gelijk een uur intrekken! Als je donker haar hebt heeft het minder effect en kan je de henna dus gerust lang laten intrekken, maar als blondine of brunette moet je echt oppassen. Begin met 15 minuten, je kunt na een paar weken altijd opnieuw verven als je een intensere kleur wilt.
DON'T: Probeer het alsjeblieft niet alleen! Trek een oud shirt aan (op de bovenste foto zie je mij in een oud shirt) en eventueel zelfs een oude pyjamabroek/ shorts/ o.i.d. en laat je moeder/ zus/ vriendin het papje in je haar doen. Dit scheelt veel druipen en dus ook veel schoonmaken en het resultaat zal ook egaler zijn.
DO: Als de henna in je haar zit, wikkel er dan plastic(!)folie en/ of een oude handdoek omheen. Wil je de kleurstof nog uit de handdoek krijgen, spoel hem dan gelijk na gebruik uit.
DO: De henna moet je uit je haar wassen, hiervoor heb je veel shampoo nodig. Zorgt dat je deze bij de hand hebt.
DON'T: Henna onder de douche uit je haar spoelen is onhandig en vies (heel de badkamer zit eronder!), persoonlijk vind ik het prettiger om alleen mijn haar te spoelen aan de wastafel. Hoofd onder de kraan en soppen maar. De wastafel schoonmaken is beter dan de hele badkamer.
DON'T: Verf niet met henna over chemische haarverf heen, dit kan ervoor zorgen dat je haar groen uitslaat. Ik weet niet precies hoe dit zit, maar je kunt dit altijd even navragen in de winkel waar je henna koopt.
DO: Henna zelf op kleur brengen. Wil je bruiner haar? Zet dan hele sterke koffie en gebruik dat i.p.v. water. Roder haar? Doe wat azijn bij de henna! Op internet vind je nog meer "recepten", maar houd er wel rekening mee dat veel recepten gebaseerd zijn op meiden met donker haar. Als je licht haar hebt is een kleinere hoeveelheid en kortere inwerktijd vaak al genoeg.
DO: Je kunt met henna alleen rood-tinten verven of bruin/ indigo (wanneer je indigo toevoegt) met een rode gloed. Je haar lichten maken kan niet, maar je haar kan wel lichter lijken door de glans.

Henna is heel erg goed voor je haar en daarnaast ook een hele goedkope manier om je haar te verven . Natuurlijk is het niet zonder risico's (na dit verhaal hoef ik geen risico's meer te noemen toch?) maar het is in elk geval wel een natuurlijk product dat je haar niet zal beschadigen. Mochten jullie nog vragen/ tips hebben; stel/ vertel ze in de comments! 

11 opmerkingen :

  1. Erg handig artikel!
    Je haar ziet er mooi uit zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig artikel. Hoe je haar nu is, is echt heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super handig artikel, wat staat je dit ook super goed! xo

    http://nadjeahuizer.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind je haar heel mooi. Ik wil mijn haar ook een beetje rood touch geven maar ik weet niet of het wel zou staan. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superhandig artikel, want ik ben het echt van plan! Top, dankjewel! :) en je haar is erg mooi zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. En heel veel succes met je eigen haar! Wel voorzichtig beginnen hè? ;-)

      Verwijderen
  6. Grappig dat je haar zo van kleur kan veranderen terwijl het niet eens echte verf is! Handig dat je je tips deelt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waauaw wat mooi! Je hebt echt prachtig haar zeg <3

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.