De eerste keer Mensendieck

1 comment

Toen ik een tijdje geleden bij de vervangende huisarts kwam met vage rugklachten en stijve spieren rond mijn nek en schouders werd ik afgewimpeld met "Je moet maar gewoon meer sporten". Helaas had ik ook al last van deze klachten toen ik nog wel sportte, dus ik verwachtte niet dat één uurtje extra lichaamsbeweging in de week wonderen ging doen. Twee weken later ging ik naar mijn eigen huisarts, met hetzelfde verhaal.


Zij nam mijn klachten gelukkig wel serieus en gaf me een doorverwijzing voor oefentherapie. "Een massage kan wel even verlichting geven, maar door oefentherapie kan je de klachten echt effectief verminderen," legde ze uit. Bij oefentherapie, zoals Cesar of Mensendieck leer je namelijk om je bewust te worden van je houding. Door die bewustwording kan je je houding verbeteren en daarmee de oorzaak van de klachten wegnemen.

Een aantal jaar geleden was ik al een keer met een goede vriendin van me mee geweest naar haar afspraak bij een mensendieck-therapeut, maar nu was het mijn beurt om "behandeld" te worden. Bij binnenkomst mocht ik direct mijn schoenen uitdoen en na een kort gesprekje mocht ik plaatsnemen voor een grote spiegel. Bij deze oefentherapie ga je samen met de therapeut naar je houding kijken, en dat is precies wat we nu ook gingen doen.

Voor het eerst keek ik serieus hoe ik nu eigenlijk ging staan en zitten. "Weet je dat je eigenlijk helemaal niet op je billen hoort te zitten?". Wanneer je echt op het vlezige gedeelte van je billen zit heb je al snel de neiging om je rug in elkaar te laten zakken, en ondanks de naam "zitvlees" is dat vlees eigenlijk niet bedoeld om op te zitten. De botjes, die iets verder naar voren zitten, zijn eigenlijk bedoeld als zitvlak! Onder begeleiding van mijn therapeute probeerde ik op mijn botjes op de kruk te gaan zitten, en ja hoor, mijn rug was direct een stuk rechter zonder hier enige moeite voor te doen.

Zo hebben we samen wat houdingen doorgenomen, zodat ik het verschil kon zien en voelen. Mijn favoriete houding is er namelijk één waarbij ik mijn rug snel in laat zakken of te ver krom, en als het even kan mijn voeten ook nog onder mijn kont op de stoel trek. Zit ik graag op de grond te knutselen, lees ik boeken in bed en hang ik soms heerlijk lui op de bank (wie niet?). Door deze onnatuurlijke houdingen worden sommige spieren lui en worden anderen juist op een verkeerde manier onder druk gezet. En dat veroorzaakt mijn pijnklachten.

Nu ik een aantal van deze foute houdingen kan herkennen is het probleem natuurlijk niet direct opgelost. Probeer na 19 jaar maar eens een nieuwe gewoonte te introduceren! Mijn therapeute gaf met het advies om steeds bij het gaan zitten even bewust recht op te gaan zitten. Netjes op de botjes, achterop de zitting en eventueel met mijn rug tegen de leuning. Ook gaf ze me het advies om bij het wachten op de trein of bus gewoon mijn tas op de grond te zetten. Het is nergens voor nodig mijn rug daar nog eens extra mee te belasten.

Ik heb nu één afspraak van een half uur achter de rug en ik moet zeggen dat ik me al bewuster ben van mijn houding. Ik probeer mezelf te corrigeren wanneer ik verkeerd zit, maar een gewoonte is het nog niet geworden. Hopelijk mag ik daar de komende weken verbetering in gaan ontdekken, zodat ik straks weer pijnvrij achter mijn computer of achter het stuur kan zitten!


1 opmerking :

  1. Handig! Fijn dat mensendieck je helpt, zelf heb ik alleen maar gehoord van Ceasar.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.