Opruimtips deel II

4 comments
Al eerder schreef ik een artikel vol opruimtips, in het kader van mijn verhuizing. Deze verhuizing komt namelijk steeds dichterbij en langzamerhand kan ik geen verhuisdozen meer zien! Het is echt ongelofelijk hoeveel spullen mijn ouders altijd bewaard hebben en het huis leegmaken is dan ook een grote uitdaging.

Goed, genoeg gepraat. Tijd voor meer opruim-tips, die je uiteraard ook gewoon kunt toepassen voor je normale, niet-aan-een-verhuizing-gerelateerde opruimritueel.


4. Opruimen is wegruimen!
Natuurlijk geldt voor lang niet alle dingen dat opruimen betekent dat je deze spullen weg moet doen, maar veel spullen die je in huis hebt gebruik je zelden. Vraag jezelf af of je deze spullen wel echt nodig hebt, of je er gelukkig van wordt om ze te hebben en of je ze ooit nog gaat gebruiken. Nee? Dan kunnen deze spullen weg!

Om wat extra ruimte te creëren tijdens het opruimen is het handig om spullen die weg mogen ook direct weg te doen. Daarmee bedoel ik niet dat je voor elke oude bloempot naar de kringloop moet, maar zet de dingen apart en probeer zodra je een redelijke voorraad hebt met één bestemming (kringloop, afvalzak, afvalbrengstation, een kennis, je opslagbox) deze spullen ook daadwerkelijk weg te werken. Dit geeft extra ruimte, zodat je in alle rust je andere spullen kunt uitzoeken.


5. Zoek een nieuw thuis voor spullen die je niet meer hoeft
Toen mijn moeder overleed bleek zij echt ongelofelijk veel spullen op zolder te hebben staan. Kleding, nog uit de jaren '90, twintig paar schoenen die ik haar al jaren niet meer had zien dragen, pumps die nog vrijwel nieuw in de doos zaten, een collectie retro bruine bloempotten... In eerste instantie zag ik er echt geen gat in om dat allemaal weg te moeten werken, maar zodra ik voor de spullen een nieuwe bestemming of een nieuw thuis kon vinden werd het al een stuk makkelijker. Oude kleding ging naar de inzameling voor Roemenië, de schoenen verdwenen in de textielcontainer en met de pumps heb ik inmiddels een paar vriendinnen met dezelfde schoenmaat heel erg blij weten te maken.

Dat ik spullen niet meer wil hebben betekent niet dat deze spullen maar gewoon weggegooid moeten worden. Soms is dat wel de makkelijkste manier, maar omdat ik toch alle spulletjes nog een keer door mijn handen wilde laten gaan vond ik het vaak ook zonde om deze spullen zomaar weg te doen. Mijn moeder kon deze dingen niet meer gebruiken, maar misschien zouden ze voor iemand anders nog wel nuttig zijn. Met dit idee heb ik al een hoop mensen blij kunnen maken met onze "oude rommel".

Hoe? Bijvoorbeeld via Verkoop- en Weggeefgroepen op Facebook, verkopen via Marktplaats, donaties aan de plaatselijke kringloopwinkels, donaties aan kleding-inzamelacties, mijn grote vriend de textielcontainer, het organiseren van een kledingruil en door in mijn kennissenkring eens rond te vragen of iemand interesse had in dat paar prachtige rode pumps wat mijn moeder nog had staan. En raad eens? Een van mijn vriendinnen is helemaal gelukkig met haar nieuwe pumps.

De spullen hebben een nieuw thuis en waarschijnlijk een nieuwe eigenaar die er gelukkig mee is, en jij houdt er zelf ook een fijn gevoel aan over. Win win!


6. Verzamel de spullen die bij elkaar horen
Soms ben je met het opruimen alleen maar spulletjes van A naar B aan het verplaatsen, zonder dat je er veel ruimte mee wint. Misschien gooi je wat kleine dingen weg en geeft het je de mogelijkheid om eindelijk die plank in de kast eens af te stoffen, maar uiteindelijk levert het weinig op. Soms is het goed om jezelf te confronteren met alle spullen die je hebt. Ga bijvoorbeeld eens het hele huis door om alle producten van hetzelfde soort (bloemenvazen, bloempotten, haarverzorgingsproducten, wasmiddel) bij elkaar te zetten. Tip: EEN SOORT TEGELIJK!

Pas toen ik alle producten bij elkaar had gezet zag ik hoe ongelofelijk veel we hadden. Een stuk meer dan ik nodig heb in elk geval. Omdat er bij ons in huis bijvoorbeeld heel veel haarverzorgingsproducten waren was het een stuk minder moeilijk om daar iets van weg te gooien. Is het oud? Ruikt het raar? Hup, in de prullenbak! Is het een type shampoo die wij hier in huis niet graag gebruiken? Dan geef ik die weg.

Wanneer alles bij elkaar staat verdrink je de eerste minuten even in de choas, maar daarna zal je merken dat het veel meer overzicht geeft. Je weet namelijk wat je in huis hebt. Daarna kan de hele verzameling die je overhoudt (hopelijk een stuk minder dan waar je mee begon) zo de kast weer in. Of in mijn geval, de verhuisdoos. Bij een verhuizing is het helemaal prettig als je dozen logisch ingepakt zijn, bijvoorbeeld gesorteerd op inhoud of ruimte waar het heen moet. Dat scheelt straks een hoop gedoe met uitpakken! (Vergeet dan uiteraard je labels niet.)


Hopelijk hebben jullie iets aan mijn opruimtips. Mocht je deel I gemist hebben, het artikel vind je hier.

Succes met opruimen!


4 opmerkingen :

  1. Ontzettend goede tips! En ook niet teveel tips; gewoon drie stappen waaraan je je kunt houden tijdens het opruimen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips.
    Zo snel mogelijk wegdoen, is idd wel een goeie! Heb ik ook al ondervonden. Ik heb er soms een handje van om alles te verzamelen wat weg mag/moet en vervolgens blijft die verzameling dan weer veel te lang staan!

    En voor wat betreft het opruimen van de spullen van je moeder.
    Dat heb ik al van meerdere mensen gehoord, die een overlijden in de familie hebben meegemaakt, dat mensen vaak zoveel bewaren en dat de nabestaanden vaak nog veel werk hebben aan het wegruimen van al die ballast.
    Een aantal jaar geleden had ik me daarom voorgenomen om tijdens mijn leven al zo veel mogelijk weg te doen. Maar ja... soms raken voornemens weleens in de vergetelheid. Ik moet dat maar weer eens gaan oppikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn echt geweldige tips! Ik ga ze zeker toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig artikel, ik heb zelf toen ik ging verhuizen ook veel weggegeven via facebook groepen :P

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.