Dag dag wintervacht!

5 comments




Zodra de jurkjes in mijn kledingkast ruimte maken voor dikke truien, en wanneer de verkleurde blaadjes van de boven vallen verlies ik alle interesse in het ontharen van mijn lichaam. Mijn gladde benen raken langzaam bedekt met een zacht wintervachtje, en het ontharen van het oksels stel ik makkelijk nog een dagje, weekje, uit. Niemand die het ziet, toch?

Eigenlijk is het een beetje jammer dat ik, en vele andere dames met mij, dit beauty-ritueel zo snel verwaarlozen zodra de donkere dagen intreden. Mooie gladde benen kunnen wonderen doen voor je zelfvertrouwen. En waarom zou je eigenlijk in de winter geen rokje dragen, met een mooie panty er onder? Ook met kerst en de bijbehorende dresscode op het oog leek het leuk om wat meer aandacht te besteden aan het ontharen van onze benen. Want waarom doen we dat eigenlijk? En hoe doe je dat nu het beste?


Waarom ontharen vrouwen hun benen?
Ik kan me nog goed herinneren hoe mijn moeder vertelde over het moment dat zij besloot ook de achterkant van haar benen te gaan ontharen. Ze werd nageroepen door mannen op straat. "Manwijf!" riepen ze. Mijn moeder had een goed figuur en een prachtige dikke bos bruin haar, met (helaas) een bijbehorende vacht op haar benen. Aan de voorkant van haar benen haalde ze die keurig weg, want zo hoorde dat, maar aan de achterkant zagen haar benen er dus nog heel harig en daarmee mannelijk uit. De voornaamste reden dat vrouwen hun benen scheren, waxen, harsen of epileren is gerelateerd aan het heersende modebeeld. Gladde benen staan voor vrouwelijkheid, harige benen zijn mannelijk, of op z'n minst onverzorgd. Daarom dames, ontharen wij onze benen. Omdat maandelijkse bloedingen en buikkrampen, het vasthouden van onze borsten wanneer we met veel haast een trap op rennen, en het leren lopen op torenhoge hakken nog niet voldoende bewijzen dat wij vrouwen op en top vrouw zijn.

Verschillende technieken om te ontharen
In dit artikel wil ik kort wat vertellen over verschillende manieren van ontharen. Afhankelijk van je doel (hoe lang je gladde benen wil), je pijngrens en de gevoeligheid van je huid zijn er namelijk verschillende technieken die beter of juist minder goed aansluiten bij jouw wensen!

1. Scheren. Ik denk dat dit wel de meest bekende manier van ontharen is; scheren, met wegwerp-scheermesjes of met een wat luxer scheersysteem. Er zijn verschillende opties om op deze manier gladde benen te krijgen. Met een scherp mesje scheer je gladder, maar omdat je het haartje alleen afsnijdt i.p.v. uittrekt krijg je wel sneller weer stoppeltjes dan bijvoorbeeld bij epileren. Er zijn ook speciale elektrische scheerapparaten voor dames. Hiermee krijg je minder snel een snee dan bij het gebruik van mesjes, maar het resultaat is ook vaak minder glad.

2. Harsen of waxen, ontharen met een kleverige substantie. Misschien heb je wel eens kant en klare hars-strips gebruikt, waarbij de hars aan de strips zit die je op je been plakt, of werk je graag met wax waar je vervolgens zelf strips in drukt. Warmte zorgt dat de hars of wax vloeibaar wordt. Wanneer de strips afgekoeld zijn kan je ze van je huid verwijderen. Dit doet even pijn, want je trekt niet alleen de wax van je huid, maar je trekt direct alle haartjes mee. Wanneer je dit secuur doet is het resultaat enorm glad, maar je moet wel even door de pijn heen bijten! Omdat je de haar vanaf de wortel uittrekt duurt het wat langer voor je weer stoppeltjes op je been hebt.



Soms kan het lastig zijn om de wax tijdens het waxen op de juiste temperatuur te houden kwam Veet een tijdje geleden met de Spa Wax, een slim apparaat, wat wax voor je opwarmt en op de ideale gebruikstemperatuur houdt. Hier komt binnenkort nog een artikel over online!

3. Ontharen met ontharingscrème. Met behulp van een (vaak) stinkende substantie vol met vrij agressieve chemicaliën kan je je lichaamsbeharing eens flink te lijf gaan. De crème of mouse moet even inwerken, waarna je het product samen met alle haren zo van je huid kunt wassen. Makkelijk en snel, maar niet ideaal voor de gevoelige huid. De haartjes blijven ongeveer net zo lang weg als wanneer je je scheert.

4. Epileren. Dat kan natuurlijk met een pincet, zoals je bij je wenkbrauwen doet, maar voor een groot oppervlak als je been is dat niet ideaal. Gelukkig zijn er epileer-apparaten, die als het ware met tientallen kleine pincetjes tegelijk de haartjes uit je been kunnen trekken. Vroeger werd bij dit soort apparaatjes gebruik gemaakt van een spiraal, tegenwoordig bevatten de apparaten daadwerkelijk kleine pincetjes, die automatische geopend en gesloten worden. Sommige apparaten kan je onder de douche gebruiken, maar met mijn Braun Silk-epil 1 kan dat niet. Ook hier trek je echt de haartjes uit, waardoor het tot vier weken kan duren voor je weer stoppeltjes op je benen hebt. Het nadeel is wel dat je hele korte stoppeltjes niet zo goed kunt epileren, je zult dus een paar dagen met stoppeltjes moeten lopen.



Mijn favoriete techniek: epileren!
Mijn moeder gebruikte altijd een epileer-apparaat en moederskindje als ik ben werd dat ook mijn favoriete methode. Door de jaren heen heb ik geschoren, wat bij mij soms jeuk opleverde en snel weer stoppels gaf, hars-strips gebruikt (bah, wat een plakkerige bende!), wax gebruikt en pogingen gedaan tot het gebruik van ontharingscrème. Uiteindelijk kwam ik toch weer terug bij het epileren, en kocht ik een eigen epileer-apparaat. Een simpel apparaatje van Braun wat werkt op netstroom, zodat ik niet na zou hoeven denken over lege batterijen of het opladen van een accu. Een simpel epilieer-apparaat koop je al vanaf €20,- en gaat jaren mee. Dat is, in verhouding met het kopen van scheermesjes, ontharingscrème of wax echt een koopje! Wanneer ik haast heb zijn mijn benen bijna glad in vijf minuutjes, wanneer ik wat meer tijd neem kan ik werkelijk elk haartje meenemen. En de pijn? Daar ben ik inmiddels aan gewend. Rond mijn enkels vind ik het epileren nog steeds vervelend, maar op de rest van mijn been heb ik er weinig last meer van. En nog een mooi voordeel, naar jaren epileren komt er steeds minder haar terug!

Wat is jouw favoriete ontharingsmethode?

5 opmerkingen :

  1. Wat een goed en informatief artikel! Een epileer apparaat lijkt me ook erg handig! Mooi dat het ook zorgt voor minder haargroei in de loop der jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik durf het ook makkelijker uitstellen wanneer de donkere dagen aanbreken :)
    Dat zit gewoon in ons bloed denk ik :)


    Ilona
    www.artthisisart.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HAHa, ik ben te lui om mijn benen goed bij te houden, zowel in de zomer als in de winter, maarrrr, het fijne gevoel van een gladgeschoren huid is ook zeer prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Benen epileren vind ik toch te veel werk, geen geduld haha. Dus dat scheer ik meestal. Van die ontharingscreme werkt op zich ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.